آرشیو
فیلتر تاریخ
از تاريخ:
تا تاریخ:
تعداد نتايج:
1 صفحه

(تصاویر) بهشت سفید ترکیه کجاست؟

پاموکاله با حوضچه‌های پلکانی و آب‌های کریستالی که دارای خواص درمانی است یکی از میراث بزرگ طبیعی است. پاموکاله یکی از مهمترین مقاصد گردشکری است که به ثبت سازمان یونسکو هم رسیده است. این منطقه‌ی شگفت انگیز در جنوب غربی دریای اژه‌ی است که ۱۹ کیلومتر با ایالت دنیزلی و به طور کلی ۶۲۰ کیلومتر از استانبول فاصله دارد. بهترین زمان برای دیدن از این منطقه بین ماه‌های ژوئن و اوت است. اما اگر گرمای زیاد شما را اذیت میکند میتوانید در فصل پاییز به پاموکاله سفر کنید در حوضچه‌های درخشان تراورتن که از رسوب کلسیم سخت شده اند کاووش کنید و از پریدن در آب‌های کریستالی این منطقه فرازمینی لذت ببرید. آب‌های های معدنی این حوضچه‌های سفید علاوه بر اینکه آشامیدنی است، به دلیل وجود مواد معدنی مانند کلسیم، سولفات منیزیم و بی کربنات، خواص درمانی زیادی نیز دارد. حتی گفته می‌شود کسانی که از سنگ کلیه، روماتیسم، بیماری‌های پوستی و چشم، فشارخون بالا و مشکلات تغذیه و گوارشی رنج میبرند بسیار مفید است.

(تصاویر) قنات در سرزمین قنوت و قناعت

استان یزد را به این جمله می‌شناسند؛ قنات و قنوت و قناعت. قنات را اول نوشته اند تا بدانیم مردم این سرزمین برای یافتن آب، جستجو گران زیر زمین بوده اند؛ آن هم بی امکانات، ولی دقیق. نوشتن در خصوص قنات ساده است، اما یک کیلومتر زیر زمین بودن سخت است و طاقت فرسا؛ نفس به شماره می‌افتد مثل کسی که زیر دریا است. می‌گویند سفید می‌پوشیم تا اگر زیر زمین عمر مان به پایان رسید کفن بر تن داشته باشیم؛ و این رسمی است دیرینه. با وجود آنکه از اولین قنات یزد در شهر زارچ بیش از ۳۰۰۰ سال می‌گذرد، اما هنوز مقنی‌های یزدی، میبدی، اردکانی و مهریزی در کنار لایروبی قنات‌های قدیمی همچنان در حال ساخت قنات‌های جدید هستند.

(تصاویر) قلعه سردار اسعد بختیاری

قلعه سردار اسعد بختیاری، قلعه‌ای تاریخی در شهر جونقان از توابع استان چهارمحال و بختیاری است که به دستور سردار اسعد بختیاری ساخته شد. این اثر در تاریخ ۵ دی ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این قلعه، شهرت خود را مدیون مشروطیت و شروع قیام قشقایی‌ها و بختیاری‌ها در این قلعه و سپس فتح اصفهان و تهران است. مورخان معتقدند که طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های انقلاب مشروطه به فرماندهی سردار اسعد بختیاری در این قلعه صورت گرفته است. جونقان از شهر‌های استان چهارمحال و بختیاری که در نزدیکی و در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری از شهرستان شهرکرد قرار دارد.

(تصاویر) مسابقه خودروهای قدیمی با امواج!

مسابقه سالانه خودرو و موتورهای کلاسیک و قدیمی موسوم به «مسابقه با امواج» در ساحل بریدلینگتون انگلستان برگزار شد. در این مسابقه شرکت‌کنندگان با خودروهای قدیمی خود به رقابت می‌پردازند.

(تصاویر) پایان باغ‌داری سنتی با قلمک‌های مدرن گردو

در راستای توانمندسازی باغداران استان زنجان و با رویکرد تغییر ارقام گردوی بومی منطقه با ارقام دیرگل و دیر برگ، شرکت کشت و صنعت خرم‌دره وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با دراختیار قراردادن ۳۰۰ هزار پیوندک مدرن دیرگل به باغداران این منطقه و آموزش آنها، زمینه ارتقاء تولید گردو به میزان ۱۰۰۰ تُن در این استان را فراهم کرد. بهره‌گیری از این پیوندک‌های مدرن دیرگل، از بروز خسارت در سرمای بهاره به درختان گردو جلوگیری می‌کند و در عین حال به افزایش راندمان تولید گردو می‌انجامد. این پیوندک‌ها پس از ضدعفونی و بسته بندی به سردخانه منتقل و در زمان مناسب با همکاری ادارات جهاد کشاورزی در شهرستان‌های اطراف و سایر استان‌ها برای پیوند به درختان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. شرکت کشت و صنعت خرم دره با دارا بودن ۳۰۰ هکتار باغ گردو با رقم چندلر بزرگترین باغ گردو کشت بافت در کشور محسوب می‌شود.

(عکس) بزرگترین جنبش دانشجویی فرانسه؛ ۵۶ سال قبل!

جنبش دانشجویی-کارگری مه ۱۹۶۸ فرانسه به مجموعه حوادثی گفته می‌شود که در طول ۴ هفته در ماه مه سال ۱۹۶۸ در فرانسه رخ داد. نقطه اوج این جنبش در فاصله‌ای یک هفته‌ای از سوم تا دهم ماه مه به وقوع پیوست. این خیزش که از اعتراضات یک گروه دانشجویی شروع شده بود. ۱۰ مه ۱۹۶۸، «شب سنگر‌ها» در پاریس به وقوع پیوست. این شب با شدیدترین مبارزه‌های خیابانی جنبش مه ۶۸ همراه بود که شعار اصلی تظاهرات کنندگان «رفقای ما را آزاد کنید!» بود

(تصاویر) مرال‌های ایرانی در پناهگاه حیات‌ وحش آستارا

پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا در حد فاصل بین بخش لوندویل و بخش مرکزی شهرستان مرزی بندر آستارا و در شمال غربی استان گیلان واقع شده است. مجموعه پناهگاه حیات‌وحش لوندویل آستارا، یکی از زیر مجموعه‌های سازمان محیط زیست و از مناطق ارزشمند زیست محیطی کشور است که ۱۴ مرال شامل ۹ مرال ماده و ۵ مرال نر را در خود نگهداری می‌کند. مرال از گونه‌های شاخدار جنگل‌های هیرکانی و بومی شمال و از بزرگترین گوزن‌های علفخوار ایرانی است که با انجام اقدامات حفاظتی در پارک طبیعت‌گردی و گردشگری پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا و تلاش محیط بانان در سایت نگهداری و تکثیر می‌شود. مرال‌های ایرانی در گذشته در نواحی جنگلی هیرکانی، سواحل خزر، ارتفاعات البرز و دامنه‌های زاگرس جمعیت زیادی داشت، اما امروزه به دلیل شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاه، با خطر انقراض مواجه است.

(تصاویر) ماهیگیری با مِشقل

آبکش یا در گویش محلی مِشقل وسیله ماهیگیری ساده برای نوجوانان و حتی بزرگتر‌ها در ساحل بوشهر است که از آرد پاشیده شده در کف آبکش برای جذب و به دام انداختن ماهی مید استفاده می‌شود. این روش ماهیگیری یک تفریح ارزان و هیجان انگیز برای نوجوانان در فصل بهار محسوب می‌شود.

(تصاویر) خانواده عشایری

در سراسر ایران اقوام به شیوه کوچ نشینی یا یکجا نشینی زندگی می‌کنند که شغل و درآمد اصلی این عشایر از دامداری تأمین می‌شود. با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط زندگی عشایر، این اقوام در طول سال با خانواده، دام و وسایل خود از مکانی به مکان دیگری مهاجرت می‌کنند. خانواده در ایلات دارای ساختار پدر سالاری و پدر تباری بوده و از پدر، مادر، پسران، دختران و فرزندان پسری تشکیل می‌شود. عشایر به هویت قومی و خانوادگی خود وفادار هستند. این وفاداری برای ایجاد اتحاد و همبستگی در میان آن‌ها است. عشایر برای ازدواج اهمیت خاصی قایل هستند، زیرا شیوه زندگی ایلاتی به گونه‌ای است که بدون تشکیل خانواده عملا غیر ممکن میباشد. اعتقاد به حفظ دودمان دلایل تشکیل خانواده در میان عشایر است

(تصاویر) موزه نظامی در اعماق آب‌های اردن

در اولین موزه نظامی زیرآبی کشور اردن، تانک ها، یک هلیکوپتر و یک خودروی زرهی تنها برخی از مواردی هستند که غواصان می‌توانند در اطراف آن شنا کنند و آن‌ها را در بستر دریا در نزدیکی شهر عقبه اردن ببینند.

(تصاویر) اعزام نخستین گروه از حجاج حج تمتع

آیین معنوی بدرقه نخستین گروه حجاج حج تمتع ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی وعبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان درترمینال سلام فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) برگزارشد

(تصاویر) در کنار هامون

اهالی سیستان و بلوچستان این روز‌ها کنار کوه‌خواجه می‌روند و با هامونی که رنگی از زندگی گرفته، عکس یادگاری می‌گیرند. در طول ۱۵ سال گذشته خشکسالی و اختصاص نیافتن حقابه هیرمند از سوی افغانستان، هامون را به یک کویر بی‌آب تبدیل کرده بود، اهالی به یاد دارند که فقط یک‌بار و حدود ۵ سال پیش نیمه‌آبی به این تالاب در جنوب شرقی ایران بازگشت. حالا بعد از ۵ سال دوباره جانی، هرچند اندک به هامون بازگشته و شور و حال دیگری را در این میان اهالی ایجاد کرده است.

(تصاویر) روند رفت‌وروب کلانشهر تهران

بامداد یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، جمعی از خبرنگاران به همراه رضا محمدی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری از فرایند جمع آوری زباله در مناطق ۱۲، ۱۵،۱۶ و ۲ بازدید کردند. در جریان این بازدید خبرنگاران در جریان روند جدید رفت و روب شهر تهران قرار گرفتند و محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با تاکید بر اینکه در قرارداد‌های جدید بر اساس کارکرد هزینه را به پیمانکاران پرداخت می‌کند از کاهش زباله گردی در شهر تهران خبر داد.

(تصاویر) اورا فیوچریست: معجون چهارچرخ چینی!

"اورا" برند خودرویی متعلق به کمپانی گریت وال موتورز چین است که در راستای رقابت در بازار محصولات کوچک روانه بازار شده است. این برند در سال ۲۰۲۰ یک مفهومی با نام فیوچریست را ارائه داد که از طراحی رترو بهره می‌برد. چراغ‌های اصلی جلو شبیه به فورد ماستنگ، نمای جانبی به سبک لادا و درب هائی که در حالت خودکشی باز می‌شوند ویژگی‌های اصلی اورا فیوچریست را شکل داده بودند.

(تصاویر) میراثِ رنگ‌رزی

رنگرزی یا صباغی به فرایندی گفته می‌شود که در طی آن کالای نساجی مثل الیاف، نخ، پارچه یا پوشاک در محلولی که شامل مواد رنگزا و مواد شیمیایی می‌باشد، رنگ‌آمیزی می‌گردد و مولکول‌های رنگ، با دوامی نسبی با مولکول‌های کالای نساجی، پیوند محکمی برقرار می‌نمایند. رنگ‌رزی مرغوب رنگ از سال ۱۲۹۰ در بازار اصفهان شروع بکار کرده است و بصورت شغل جد پدری بوده و از سال ۱۳۶۰ با نام رسمی مرغوب رنگ در شهرک صنعتی محمودآباد اصفهان ادامه فعالیت دادند. این رنگ‌رزی با دستگاه‌هایی اعم از پاتیل رنگرزی صنعتی، سانترفیوژ مخصوص آب‌گیری و دیگ بخار با حضور ۸ نفر مشغول بکار هستند. نخ‌ها پس از رنگ شدن در مغازه‌ها و یا مطابق سفارشات شهر‌های دیگر به فروش میرسد.