آرشیو
فیلتر تاریخ
از تاريخ:
تا تاریخ:
تعداد نتايج:
1 صفحه

آن چه که خاستگاه بشریت می‌تواند و نمی‌تواند به ما بگوید

هنوز چیز‌های زیادی برای آموختن درباره دوره پیشا تاریخ وجود دارد، اما نمی‌توانیم از آن برای توضیح جوامع کنونی یا توجیه جوامعی که می‌خواهیم داشته باشیم استفاده نماییم. چنین داستان‌هایی در مورد خاستگاه انسان جذاب هستند، زیرا جوامعی را که داریم توضیح می‌دهند یا جوامعی را که می‌خواهیم داشته باشیم توجیه می‌کنند. با این وجود، ملاحظات تاریخ بشر در سراسر دوره‌ای بسیار طولانی نیز باعث ایجاد پیش بینی‌های تاسف باری شده است. در جنگ جهانی دوم فناوری که مدت‌ها توسط باستان شناسان به عنوان معیار پیشرفت بشر مورد توجه قرار می‌گرفت به طور نامحدودی با کشتار جمعی انسان‌ها پیوند خورد.

آیا علم می‌تواند دلیل جدایی زوجین را توضیح بدهد؟

فیلم «آناتومی یک سقوط» حاکی از آن است که ساموئل بیش از زاندرا در رابطه دو نفره‌شان تلاش کرد یا درحال تلاش‌کردن بود. تجزیه و تحلیل‌های انجام شده نشان می‌دهند شاید به طرز شگفت‌انگیزی شریک عاطفی کارآمدتر باید تلاش بیشتری برای حفظ رابطه انجام بدهد. در فیلم به نظر می‌رسد این ساموئل است که این تلاش را انجام می‌دهد.

میزان سمی که روزانه مصرف می‌کنید!

سازمان غذا و دارو، سیستم قضایی و برند‌های تجاری گاهی اوقات آن آزمایشگاه را به عنوان یک مزاحم قلمداد کرده و استدلال می‌کنند که یافته‌های آن باعث ترساندن شهروندان عادی می‌شود، اما دانشمندانی که کار مشابهی انجام می‌دهند معتقدند که اطلاعات منبع قدرت است حتی اگر مصرف کنندگان درباره تاثیرات ناشی از دوز‌های متفاوت در معرض بنزن یا پارابن قرار گرفتن چیزی ندانند.

آیا دندان عقل را باید کشید؟

دندان عقل ممکن است بقایای تکامل باشد، اما آیا واقعا نیاز است که آن را از دهان مان بیرون بکشیم؟ بخشی از به اصطلاح "ازدحام" ناشی از دندان عقل به دلیل تغییر شکل فک در بزرگسالی رخ می‌دهد. برای افرادی که این تغییرات را در فک خود تجربه نمی‌کنند دندان عقل می‌تواند برای مدت زمانی طولانی بدون بروز هیچ گونه موردی در دهان فضایی را اشغال کند.

واقعا چه استراتژی‌هایی برای مبارزه با مرگ کارآمد هستند؟

راماکریشنان خاطرنشان می‌سازد که برخی از گونه‌ها مانند عروس دریایی با جوان سازی خود به آسیب یا استرس پاسخ می‌دهند. موش حفار برهنه در میان پستانداران نمونه‌ای برجسته است، زیرا ظاهرا در برابر بیماری قلبی و سرطان از خود مقاومت نشان می‌دهد. آیا انسان‌ها می‌توانند اسرار طول عمر را از موش حفار برهنه و یا هیدرا (مار آبی لِرنا) یک موجود آبزی کوچک که قادر به بازسازی نامحدود خود است بیاموزند؟ دانشمندان در تلاش برای یافتن پاسخ به این پرسش مهم هستند.

انقلاب فیزیک کوانتومی در راه است

او می‌گوید این فناوری در آینده می‌تواند به مثابه یک پرچم اولیه برای هر نوع بیماری و هورمون‌ها یا پروتئین‌هایی که ممکن است نشان دهنده سرطان باشد، قلمداد شود. او می‌افزاید:"همواره مزیت سیستم‌های کوانتومی این بوده که می‌توان از طریق آن‌ها به حساسیت بسیار بهتر و شناسایی آسان‌تر مواد شیمیایی با هزینه بسیار کم‌تر دست یافت".

ارزش دندان‌های شما چقدر است؟

هر چه زودتر به دندانپزشک مراحعه کنید عمق حفره ایجاد شده کم‌تر است و ناحیه‌ای که نیاز به پر کردن دارد کوچک‌تر خواهد بود. اگر پر کردن به موقع انجام شود بخش عمده بافت‌های طبیعی دندان حفظ می‌شود و احتمالا پالپ حالت سالم خود را به دست می‌آورد. اگر پر کردن دندان خیلی دیر انجام شود پالپ به آرامی از بین می‌رود.

آیا همه تمدن‌های بزرگ محکوم به فنا هستند؟

تمدن‌ها به دلایل زیادی از جمله درگیری‌های داخلی، هجوم ارتش‌های مهاجم، طاعون و بلایای طبیعی احتمالا ازجمله فوران‌های آتشفشانی که آسمان را برای سال‌ها تاریک می‌کرد، سقوط کردند.

جزئیات اولین داروی رشد مجدد دندان

ایده رویش دندان‌های جدید رویای هر دندان‌پزشکی است. اگر همه چیز خوب پیش برود، تیم تحقیقات ژاپنی قصد دارد از سال 2025 یک آزمایش بالینی برای این دارو روی کودکان بین دو تا شش سال مبتلا به آنودنتیا - یک اختلال ژنتیکی نادر که مانع رشد دندان‌ها می شود-  انجام دهد. 

آیا واقعا نوزادها باید بادگلو بزنند؟!

درست است که نوزادان همانند بزرگسالان هنگام غذا خوردن هوا را می‌بلعند. بادگلو زدن این هوا را از بخش فوقانی دستگاه گوارش آزاد می‌سازد. بنابراین، زمانی که نوزاد پس از غذا خوردن گریه می‌کند بسیاری بر این باور هستند که گریه بدان خاطر است که او باید و می‌خواهد بادگلو بزند. با این وجود، این تصور الزاما درست نیست.

نتیجه تحقیقی تازه درباره نشستن و تحرک

شواهد تجربی نشان می‌دهند که قطع روند نشستن به طور منظم با فعالیت‌های فیزیکی سبک (مانند پیاده‌روی ۳ تا ۵ دقیقه‌ای در هر ساعت) می‌تواند متابولیسم مان را به ویژه پس از ناهار بهبود بخشد. نتیجه تحقیق تازه دستورالعملی کلی را ارائه می‌دهد: در اصل این به معنای کاهش زمان نشستن در صورت امکان، افزایش فعالیت بدنی با شدت سبک و ایستادن، افزایش فعالیت بدنی با شدت بیش‌تر و هدف گذاری برای خواب سالم ۷.۵ تا ۹ ساعت هنگام شب است.

شک و تردید سالم است، اما در پزشکی می‌تواند خطرناک باشد!

بی اعتمادی می‌تواند پزشکان را به سوی فرسودگی شغلی سوق دهد و باعث بروز نتایج منفی‌ای برای بیماران شود که در صورت وجود اعتماد قابل اجتناب خواهند بود. زوال اعتماد به علم پزشکی و پزشکان تا حدی عامل افزایش نرخ سرخک در بین کودکان واکسینه نشده، عدم رعایت غربالگری سرطان توصیه شده و امتناع از مصرف دارو‌های پیشگیری کننده است. هیچ راه حل آسانی در این مورد وجود ندارد. اگر راه‌هایی برای بازگرداندن و تقویت اعتماد به بیماران پیدا نشود جان افراد بیش تری از دست خواهد رفت.

آن چه علم به تازگی درباره قاعدگی زنان کشف کرده است

نتایح تحقیقات نشان داده که افراد مبتلا به بیماری روانی زمینه‌ای از جمله ۶۰ درصد از زنان مبتلا به اختلالات افسردگی اغلب حین قاعدگی احساس بدتری دارند. نتیجه مطالعه راس که در ماه دسامبر در نشریه امریکایی روانپزشکی منتشر شد نشان می‌دهد که درمانگران، روانپزشکان و متخصصان زنان و زایمان باید به بیماران اطلاعاتی در مورد چگونگی تأثیر قاعدگی بر علائم عاطفی به ویژه خودکشی ارائه دهند.

کشف شگفت انگیز سرنخ‌های ژنتیکی افسردگی

محققان دریافتند افرادی که در معرض خطر ژنتیکی بالاتری برای افسردگی، اضطراب، اختلال کم توجهی – بیش فعالی یا اسکیزوفرنی قرار دارند می‌گویند که در معرض استرس‌های بیش تری قرار گرفته اند. مواجهه با حمله از طریق سلاح، تجاوز جنسی، سانح رانندگی مشکلات حقوقی و مالی و سوء استفاده و مورد بی توجهی قرار گرفتن در دوران کودکی در افرادی که خطر ژنتیکی بالاتری برای افسردگی، اضطراب، اختلال کم توجهی – بیش فعالی یا اسکیزوفرنی داشتند شایع‌تر بود.

به این دلیل چیپس نخورید!

تغذیه باعث ایجاد زیرشاخه اپی ژنتیک تغذیه‌ای شده است. این رشته با مفاهیمی مرتبط است مانند این جمله معروف که "شما همان چیزی هستید که می‌خورید" و "شما همان چیزی هستید که مادربزرگ تان خورده است". به طور خلاصه، اپی ژنتیک تغذیه‌ای مطالعه در این باره است که چگونه رژیم غذایی شما و رژیم غذایی والدین و پدربزرگ و مادربزرگ تان بر ژن‌های شما تاثیر می‌گذارد. از آنجایی که انتخاب‌های غذایی که امروزه فرد انجام می‌دهند بر ژنتیک فرزندان آینده اش تاثیر می‌گذارد اپی ژنتیک ممکن است انگیزه‌ای برای انتخاب‌های غذایی بهتر ایجاد کند.

چرا ارتش‌ها نمی‌توانند به هوش مصنوعی اعتماد کند؟

مدل‌های زبانی بزرگ صرفا می‌توانند زبان و استدلال را با انتزاع همبستگی‌ها و مفاهیم از داده‌ها تقلید کنند. مدل‌های زبانی بزرگ اغلب ممکن است به درستی ارتباطات انسانی را تقلید کنند، اما بدون توانایی درونی کردن و با توجه به اندازه عظیم مدل هیچ تضمینی وجود ندارد که انتخاب‌های آن مدل‌ها ایمن یا اخلاقی باشد. بنابراین، نمی‌توان به طور قابل اعتماد پیش بینی کرد که یک مدل زبانی بزرگ هنگام تصمیم گیری‌های پرمخاطره چه خواهد کرد.