bato-adv
پشت‌پرده علاقه مجلس به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی

مالیات بر عایدی سرمایه؛ مجازات بیش‌فعالان اقتصادی یا دردسر مردم عادی

مالیات بر عایدی سرمایه؛ مجازات بیش‌فعالان اقتصادی یا دردسر مردم عادی
مالیات بر عایدی سرمایه از کسانی که به بیش‌فعالی در بازار مسکن، خودرو، طلا و ارز مشغول هستند تعلق می‌گیرد، اما آیا برای مردم عادی و کسانی که می‌خواهند ارزش سرمایه‌شان را از شر تورم در امان نگه‌دارند هم دردسرساز است؟
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

فرارو- مالیات بر عایدی سرمایه هیولایی ترسناک به‌نظر می‌رسد. می‌گویند قرار است بیاید و بی‌رحمانه هرچه با هزار زحمت و آرزو به دست آورده‌اید را از چنگتان بیرون بکشد. این حرف چقدر صحت دارد؟

به گزارش فرارو؛ مالیات بر عایدی سرمایه را در مجلس با نام طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی می‌شناسند. در روز‌های اخیر بررسی تیتر اخبار نشان می‌دهد، تکلیف قانون مالیات بر عایدی سرمایه، در مجلس روشن شده، اما این پایان کار نیست چرا که هر طرح یا لایحه‌ای اول در قالب پیشنهاد به مجلس می‌رود و برای چکش‌کاری‌های لازم، مراحلی را پشت سر خواهد گذاشت و تنها در صورت نبود مشکل و اختلاف نظر به قانون تبدیل شود. مالیات بر عایدی سرمایه، در حال حاضر نهایتا ۶۰ درصد راه را طی کرده است.

وضعیت فعلی مالیات بر عایدی سرمایه

مالیات بر عایدی سرمایه یا طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی، در مجلس تعیین تکلیف شده است. نمایندگان روز یکشنبه ۹ اردیبهشت، موارد معافیت را مشخص کرده‌اند و می‌توان گفت با تصویب تکالیف دستگاه‌ها، حالا سازوکار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه تا حد زیادی مشخص است.

مالیات بر عایدی سرمایه، بعد رفع ایرادات شورای نگهبان، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شود و در این بین ممکن است به خاطر اختلاف‌نظر‌ها بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع رفت‌وبرگشت داشته باشد.

مالیات بر عایدی سرمایه هنوز تاریخ دقیقی برای اجرا شدن ندارد، اما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر باشیم ببینیم چه پیش می‌آید. معمولا رسانه‌ها، کارشناسان و افکارعمومی در مراحل بحث و بررسی نظر خود را بیان می‌کنند تا نقطه‌نظرات و نگرانی‌هایشان به قانون‌گذاران انتقاد پیدا کند.

بیشتر بدانید | مالیات بر عایدی سرمایه از چهارگروه دارایی، شامل ملک و سرقفلی، انواع خودرو با امکان شماره‌گذاری دارند، طلا و فلزات گرانبها و همچنین انواع ارز دریافت می‌شود

موارد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه

مالیات بر عایدی سرمایه را خود پیشنهاد‌دهندگان با عنوان مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی معرفی کرده‌اند. موقع نامگذاری تمام تلاششان را به کار گرفته‌اند تا ابهامی ایجاد نکنند، طرح توجیه داشته باشد و موجب نگرانی مردم عادی و فعالان اقتصادی نشود.

مالیات بر عایدی سرمایه، با فعالیت مشروع و معمول اقتصادی کاری ندارد. پیشنهاددهندگان چنین وعده‌ای داده‌اند، اما در توضیح یک‌خطی طرح آمده مالیات بر عایدی سرمایه روی سود حاصل از خرید و فروش املاک مسکونی، خودرو، طلا، سکه و ارز سایه می‌اندازد. بدون شرح و توضیح مسئله برای مردم عادی ترسناک است.

طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی برای به‌دست آوردن دل مردم و سرمایه‌گذاران خرد که برای حفظ پولشان برابر دیو تورم، قدم اول را خلاصه و مفید برمی‌دارد. با تاکید روی این مسئله که دارایی‌های نگهداری شده تا سقف مشخصی (مثلاً مسکن اول) از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند.

بیشتر بدانید | قانون مالیات بر عایدی سرمایه رسما به «اشخاص غیرتجاری» اشاره دارد. یعنی با کاسب جماعت و با تجار و بازرگانان کاری ندارد. مالیات آن‌ها به روش خاص خودش محاسبه و دریافت خواهد شد

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه

مالیات بر عایدی سرمایه به مدت زمان نگهداری دارایی و نرخ سود آن بستگی دارد. موضوع هولناک بعدی همین‌جا آفتابی می‌شود: نرخ مالیات بر عایدی سرمایه صفر تا ۴۰ درصد است. پیش از تسلط ترس و وحشت بیایید موضوع را دقیق بررسی کنیم.

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه به نوع دارایی مورد معامله و مدت‌زمان نگهداری آن بستگی دارد. در حوزه املاک، اگر زمان نگهداری این دارایی کمتر از یک سال باشد، سود حاصل از فروش مسکن مشمول مالیات ۶۰ درصدی می‌شود. اگر همان ملک را برای مدت دوسال نگهداری کنید نرخ مالیات بر عایدی سرمایه معادل ۴۰ درصد محسابه خواهد شد. نرخ مالیات بر عایدی سرمایه خرید ملک پس از سه سال معادل ۲۰ درصد، بعد چهار سال به ۱۰ درصد و پس از پنج سال یا بیشتر به پنج درصد کاهش پیدا می‌کند. متوجه هستید چی شد؟

مالیات بر عایدی سرمایه؛ مجازات بیش‌فعالان اقتصادی یا دردسر مردم عادیاگر فردی ماشین ۵۰۰ میلیونی بخرد و آن را یک میلیارد بفروشد، مالیات عایدی سرمایه به ۵۰۰ میلیون سود تعلق می‌گیرد

مالیات بر عایدی سرمایه مشتاق است بر خرید‌وفروش مکرر یک ملک توسط اشخاص با انگیزه کسب سود و ثروت‌اندوزی تاثیر بگذارد و با خریدارانی که برای رفع نیاز شخصی وارد معامله می‌شوند رفیق باشد.

مالیات بر عایدی سرمایه خودرو، طلا و ارز در صورتی که بخواهید اصل سرمایه را زیر یک سال بفروشید با نرخ ۳۰ درصد محاسبه خواهد شد. دوره یک تا دو سال برای سرمایه‌گذاری به نرخ مالیات ۲۰ درصد منجر می‌شود و اگر بخواهید سرمایه را بعد دو سال نقد کنید، قانون شما را به پرداخت مالیات ۱۰ درصدی مکلف می‌داند.

مالیات بر عایدی سرمایه، مابه‌تفاوت قیمت فروش و قیمت خرید را هدف می‌گیرد. اگر فردی خانه‌ای به مبلغ پنج میلیارد تومان بخرد و آن را شش میلیارد تومان بفروشد، مالیات بر عایدی سرمایه نه بر اصل پول که به یک میلیارد تومان سود حاصل از خرید‌وفروش تعلق می‌گیرد.

بیشتر بدانید | قانون مالیات بر ارزش افزوده اگر همین الان تصویب و ابلاغ شود، یک سال بعد به اجرا گذاشته خواهد شد. آن‌هایی که مشمول پرداخت مالیات عایدی سرمایه می‌شوند، می‌توانند در همین فرصت خودشان را از شر دردسر خلاص کنند

موارد معافیت از پرداخت مالیات بر عایدی

مالیات بر عایدی سرمایه را از حالا به‌عنوان با مسمی طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی می‌شناسیم. پیشنهاددهندگان علاوه بر تعریف مرز و محدوده قانون، موارد استثنا را هم مشخص کرده‌اند که از آن به‌عنوان معافیت مالیاتی یاد می‌کنند.

مالیات بر عایدی سرمایه براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، تنها شامل یک تا پنج درصد افراد جامعه می‌شود. اگر کسی خانه، ماشین یا طلا و ارز بخرد و زود بفروشد تا سود کند، باید طبق فرمول اعلام شده مالیات بر عایدی سرمایه را بپردازد.

مالیات بر عایدی سرمایه در اغلب موارد بر خرید‌وفروش‌های مکرر تعلق می‌گیرد و افرادی که در ظرف و اندازه معمول، مثلا برای داشتن خانه بزرگ‌تر وارد فرآیند خرید مسکن می‌شوند یا سرمایه‌گذاری و کسب سود جزو نیت‌هایشان نیست معاف محسوب می‌شود.

مالیات بر عایدی مسکن با املاکی که در قالب ارث، وضعیت، جهیزیه یا مهریه به افراد تعلق گرفته، کاری ندارد. خرید‌وفروش طلا تا حداکثر وزن ۲۰۰ گرم نیز جزو معافیت‌ها قرار می‌گیرد. قانون فروش دو هزار یورو یا دو هزار و ۴۰۰ دلار در سال را هم نادیده می‌گیرد.

مالیات بر عایدی سرمایه شاید برای دلالان و سوداگران ترسناک باشد، اما معافیت‌ها را هم تا حد امکان دست‌ودلبازانه تعیین کرده‌اند. اگر سرپرست یک خانواده، همسرش و دو فرزند بالای ۱۸ سال آن‌ها روی هم چهار ملک یا چهار خودرو داشته باشند، همه‌شان از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند و ملک پنجم در تور مالیات بر عایدی سرمایه گرفتار می‌شود. برای همین است که می‌گویند حتی در صورت تصویب و ابلاغ و اجرا، در بدترین حالت فقط پنج درصد افراد جامعه مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه هستند.

بیشتر بدانید | اگر فردی از یک معامله ۷۰۰ میلیون سود کند و در معامله دیگر ۳۰۰ میلیون ضرر ببیند، در چشم قانون روی هم رفته ۴۰۰ میلیون سود کرده و مالیات بر عایدی سرمایه بر همین ۴۰۰ میلیون محاسبه می‌شود

حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
وقتی نمیشه رفت کارخونه تولید لباسشویی زد. چون تحریم هستیم و نمیشه صادرات کرد. مردم میرن سمت خرید و فروش. تکلیف بازسازی کارها چی میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
بهتر است مالیات بر سرمایه را اینگونه حساب کنند.

سود حاصل از تبدیل سرمایه به ریال منهای تورم اگر مثبت بود مالیات را دولت بگیرد اگر منفی بود دولت به عنوان متولی ریال زیان افراد را بدهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
ظاهرا قراره تورم رو کسر کنن
کیهان امیری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
طرح بسیار عالی و عادلانه ای خواهد بود.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
مثل همه ی طرحهای قبلی این طرح هم نه تنها هیچ سودی برای اقتصاد ورشکسته ایران نخواهد داشت بلکه مردم را هرچه بیشتر فقیرتر خواهد کرد مشکل جایی دیگر است
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
باعث فرار سرمایه می شود. کشوری که در تحریم است باید شرایط بسیار آسان تری بر ای فعالیت اقتصادی نسبت به کشور های تحریم نشده اشته باشد.
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
فعلا مسئله مهم نقش پررنگ و حضور چشمگیر دلالان است. اول باید برای آنها اقدامی انجام داد و سپس وقتی اوضاع اقتصاد آرام گرفت از سرمایه داران توقع و انتظار داشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
این اسمش مالیات بر تورم هست ونه سود. پولو بی ارزش نکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
قشنگ ترس در نوع انتخاب کلمه و شیوه بیان دیده می شود. متوجه هستید قرار است چه بلایی سرتان بیاید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
کار درستی هست و برای دلالان دردسر درست کرده
مجله فرارو
هم اکنون دیگران میخوانند
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین